המדריך לריתוך נכון

ציון עסקה0
ציון עסקה0

כיצד לבחור רתכת? איזה רתכת מומלצת למתחיל? כך תבחרו את הרתכת האלקטרונית הראשונה שלכם

 נתחיל בסוגי הריתוך שקיימים

TIG – Tungsten Inert Gas

ריתוך באמצעות אלקטרודת טונגסטן היוצרת קשת חשמלית המוגנת על ידי גז ארגון מיונן, כאשר חומר המילוי מוגש מהצד, בדרך כלל ידנית על ידי המרתך. בזכות השימוש בגז למיסוך מפני חמצן, חומר המילוי אינו מצופה.

MIG – Metal Inert Gas

ריתוך באמצעות אלקטרודת מתכת וקשת חשמלית. האלקטרודה מהווה את חומר המילוי, והיא מוזנת לנקודת הריתוך באופן מכני על ידי הרתכת עצמה.

MMA – Manual Metal Arc

האלקטרודה עצמה היא גם מתכת המילוי שמורתכת על האובייקט. האלקטרודה מצופה בחיפוי המייצב את הקשת, ומונע מחומר מזהם להיכנס אל תוך האלקטרודה.

כיצד בוחרים את סוג הרתכת הנכונה

שיקוליםMMAMIG TIG
עלותזול ביותר ציוד יקר יותר אבל ניצול תיל הריתוך גבוההיקרה ביותר
מיומנות נדרשתבינוניתנמוכה גבוהה
מהירות ריתוךבינוניתגבוהה (חוט הריתוך מוזן אוטומטית דרך הידית ואין צורך בהחלפת אלקטרודות)נמוכה מאוד (לביצוע תפרים עדינים ומדוייקים)
ציוד נדרשרתכת, ידיות ריתוך והארקה, אלקטרודות ומקור מתחרתכת, ידיות ריתוך והארקה, ווסת+בלון גז מגן, סלילי חוט ריתוך, ומקור חשמל רתכת, ידיות ריתוך והארקה, מוטות ריתוך, אלקטרודות טונגסטן, ווסט+בלון גז מגן ומקור חשמל
למי מתאים?מומלץ לרתך מתחיל / עבודות אחזקהלמי שמרתך בנפחי עבודה גבוהיםרתך מיומן לעבודות עדינות
ניידותגבוה – נדרש ציוד מינימלינמוכה – נדרש לסחוב ציוד רבנמוכה – נדרש לסחוב ציוד רב

אם אתם לא יודעים באיזה רתכת לבחור, יש לנו פתרון מיוחד עבורכם: רתכת המשלבת את כל סוגי הריתוך

תהליך הריתוך

שלב ראשון נחמם את האלקטרודה ונרתך על ברזל שאינו קשור לאובייקט שלנו. נבצע זאת על מנת למנוע הידבקות. כאשר האלקטרודה חמה, יש למקמה בעדינות על נקודת הריתוך, לאחר כל רתיכה יש להרים את האלקטרודה מ"מ למעלה ולהזיזה באלכסון לאורך כיוון הריתוך. נדאג שהריתוך יתבצע בנגיעות קלות. במידה והאלקטרודה נדבקת לברזל יש להגביר מעט את עוצמת הרתכת, אם היא מתיכה את הברזל מיידית אז יש להנמיך את העוצמה. יש להצטייד בפטיש שלקה ומברשת בכדי לנקות את האיזור לאחר כל רתיכה. חשוב לשים לב שבמידה ונרתך יותר מדי זמן או נשמע שריקה, עלול להיווצר חור באובייקט מכיוון שנמצאים יותר מדי זמן על נקודת הריתוך.

כללי בטיחות 

בדיקת מקור החשמל – לוודא תקינות
לוודא תקינות רתכת
לוודא תקינות מסכה
לוודא תקינות כבלים (ללא קרעים)
שטח עבודה נקי ללא חומרים דליקים 
 להימנע מעבודה ברוח – העפת גיצ'ים
אין לעבוד באיזור רטוב עם הרתכת
להרחיק אחרים מאיזור העבודה
עבודה עם כפפות למניעת כוויות
מומלץ שיהיה מטף כיבוי באיזור
בדיקת חום הידיות – במידה וחום אחד הידיות גבוה – סימן שאחד החיבורים לא תקין

5 הטעיות הנפוצות ביותר בריתוך 

כיפוף אלקטרודה

יש לא מעט הנוהגים לכופף את האלקטרוקה בעת השימוש. אך פעולה זו עלולה ליצור סדק בציפוי האלקטרודה ובכך לגרום לציפוי להתפורר. חלק מהתפקיד של הציפוי הוא להתמוסס בעת הריתוך ולהפוך לגז מגן – ויכשיל את פעולת הריתוך. אנשים מכופפים לרוב את האלקטרודה על מנת ליצור זווית נוחה לריתוך, דבר הלא מאופשר בידית הברגה. אך אצלנו רתכות דקו מגיעים עם ידית צבת – שניתנת למקם את האלקטרוקדה בכל זווית רצויה – שמקנה ריתוך נוח, יעיל ואפקטיבי.

בחירת עובי אלקטרודה

 יש לחשוב מבחינה הגיונית שנרצה להשתמש באלקטרודות עבות לעבודות של חומר עבה ואלקטרודה דקה לחומר דק. אך שנרצה דווקא לרתח ריתוך עמוק שיחזק את שלדת האובייקת, נשתמש דווקא באלקטרודה דקה. ניתן לבצע השלמת מילוי עם מעבר נוסף באמצעות אלקטרודה עבה

מה עושים שאלקטרודה נדבקת

בכדי למנוע מראש את דביקת האלקטרודה, מומלץ להצטייד בחתיכת ברזל נוספת שאיננו נצטרך, ועליה נתחיל את הריתוך. נדאג שפעולת הריתוך תיהיה בזווית ולא מאונכת לאובייקט הריתוך לאחר שהאלקטרודה תתחמם, נוכל לעבור לאובייקט שאותו נרצה לרתך.

במידה והאלקטרודה עדין נדבקה לחומר – ננתק את האלקטרודה מידית הצבת, לאחר מכן נמשוך את האלקטרודה עם היד (כמובן שיש להצטייד בכפפות מגן) ולבסוף נחבר מחדש את האלקטרודה לצבת.

כיווני ריתוך

 נוכל לרתך את החומר בצורה רוחבית או בצורה אורכית. משמעות הדבר הוא תנועת כיוון הריתוך:
בריתוך אורכי נבצע משיכה אחת ורצופה של האלקטרודה לאורך וקטור הריתוך. יש להיזהר כך שעלול להיווצר חום שיפגע באובייקט, כך שניתן לזוז קדימה ואחורה על תפר הריתוך בכדי לתת לאיזורים החמים להתקרר. 

בריתוך רוחבי נשתמש כאשר נרצה לכסות שטח גדול יותר. את הריתוך הרוחבי ניתן לבצע על ידי יצירת צורות עיגולים / סהרים בכדי להתפרס על השטח הרצוי שאותו נרצה לרתך. בשיטה זו אנו נותנים מספיק זמן לריתוך להתקרר וכך הוא לא יספיק לנזול, ובנוסף אנו לא ממקדים את האלקטרודה במיקום אחד כך שלא נבצע חור באובייקט. 

מה המרחק שנצטרך לשמור בין האלקטרודה לבין החומר שאותו אנו נרתך

כאשר נרתך רחוק מדי מן האובייקט, עלולות להיווצר בועות סביב מיקום הריתוך / לא נרתך לאורך כל השטח הנדרש. בכדי שהריתוך יצא לנו נקי ללא בועות ננרצה לשמור מרחק של כשליש מאורך האלקטרודה עצמה. נוודא שבעת משיכת האלקטרודה בפעולת הריתוך נראה שובל חשמלי רצוף הרודף אחר האלקטרודה ללא קטיעות.

 תוכלו לקנות עוד היום ממגוון הרתכות האלקטרוניות שלנו מבית Deko

נשמח לשמוע את דעתך

השאר תגובה

Deko-Israel
Logo
עגלת קניות